Danmark kan være med at slippe leoparderne fri!

Vil Danmark sige ja til at indgå i et konsortium med andre europæiske lande eller sågar selv være blandt initiativtagerne til, at Leopardkampvogne sende til Ukraine?

En elefant i rummet er som bekendt det, som alle til stede tænker, men ingen tør sige. I Europa har elefanten længe været erstattet af en Leopard, nærmere bestemt de tyskproducerede kampvogne af samme navn, som ukrainerne har efterspurgt stort set siden krigen startede. Efter nytår er flere og flere europæiske lande dog åbent begyndt at tale om kampvognstypen.

2023 var kun få dage gammelt, da Frankrigs præsident Emmanuel Macron udløste lidt af en domino-effekt med meddelelsen om, at han ville levere lette kampvogne af typen AMX-10 RC til Ukraine. Det fik USA og ikke mindst Tyskland til i timerne efter at følge trop ved at love Ukraine de velanskrevne pansrede kampkøretøjer, Bradley og Marder. Lige så klart er det imidlertid, at disse nye våbenleverancer ikke vil være nok til, at Ukraine vinder krigen. Dertil er de eksisterende kampvogne for gamle og manglen på ammunition for stor.

Blækket på de tyske, franske og amerikanske pressemeddelelser var derfor dårligt tørt, før Storbritannien og Polen begyndte at røre på sig. Heldigvis behøver landene ikke at løbe diskussionen i gang fra ”scratch”. Allerede i september 2022 fremlagde den paneuropæiske tænketank ECFR sin såkaldte Leopard-plan. Afsættet i planen er egentlig ganske simpelt. 13 europæiske lande er i dag i besiddelse af mere end 2000 Leopard-kampvogne. Hvis en gruppe går sammen i et konsortium, kan de slå tre fluer med et smæk.

For det første vil Ukraine kunne udstyres med ca. 90 NATO-kompatible kampvogne. For det andet vil det være lettere for landene at afgive Leopard-kampvogne, som ellers indgår i de nationale forsvar, hvis byrden spredes ud på flere lande.

Endelig vil konsortium-tanken afhjælpe frygten for at ”gå solo” over for Rusland ved som det eneste europæiske land at levere tunge kampvogne til Ukraine. Sidstnævnte har igen og igen været især kansler Olaf Scholz’s argument. Ved at danne et konsortium vil de andre lande derfor både kunne fratage Scholz dette argument – og mulige frygt. Når alt kommer til alt, er den tyske accept under alle omstændigheder nøglen, da de tyskproducerede kampvogne ikke må sendes til Ukraine, uden at Berlin vender tommelfingeren opad.

Onsdag eftermiddag lagde den polske præsident Andrzej Duda under et besøg i Ukraine en gevaldig presbal på Berlin ved at erklære, at Warszawa er klar til at sende Leoparder afsted i en international koalition. Tidsmæssigt presses sagen også frem af to nært forestående begivenheder, mødet i Ukraine-kontaktgruppen i Ramstein 20. januar og 60-året for den fransk-tyske Elysée-traktat to dage efter. Ved begge lejligheder vil landene skulle kigge hinanden - og ikke mindst Scholz - dybt i øjnene: Er det nu, vi er klar til at levere vestligt producerede kampvogne?

Et af de lande, som også vil blive bedt om at bekende kulør, er Danmark. Vi er nemlig blandt de 13 lande, der har Leopard-kampvogne, nærmere bestemt ca. 40. Statsminister Mette Frederiksen sagde meget klart i sin nytårstale: ”Der er lys i mørket. Danmark fortsætter vores vedholdende og loyal opbakning til Ukraine”. Årets første spørgsmål, der presser sig på, er, om tilsagnet også omfatter Leopard-kampvogne. Med andre ord: Vil Danmark sige ja til at indgå i et konsortium eller sågar selv være blandt initiativtagerne til, at Leoparderne slippes fri?

Tænketanken EUROPA indtager ikke holdninger som organisation. Denne tekst repræsenterer alene – som alle udgivelser fra Tænketanken EUROPA – forfatterens/forfatternes betragtninger.

European Union, 2012, Bruno Portela
Abonner på vores nyhedsbrev

Bliv opdateret på europæisk politik og hele verdenssituationen

* obligatorisk

Tænketanken EUROPA bruger ovenstående oplysninger til at sende dig vores nyhedsbrev og invitationer til arrangementer. Vi behandler dine oplystninger, indtil du tilbagekalder dit samtykke.